Hadoks Online lezen  |  Afmelden
OPEN nieuwsbrief
Voorbereidingen PGO

Donderdag 18 februari gaven wij een webinar over de Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO). We willen iedereen bedanken die digitaal aanwezig was. Niet iedereen heeft kunnen deelnemen, vandaar dat wij deze Teams-link met u delen zodat u het webinar terug kunt kijken (begint op 15:40 min). Tijdens het webinar zijn een aantal vragen van huisartsen en praktijkmanagers beantwoord. Een samenvatting hiervan vindt u onderaan deze nieuwsbrief.

In dit stappenplan ziet u precies wat in de specifieke situatie van uw praktijk geldt en welke stappen u nog moet zetten om per 1 juli te voldoen aan de PGO-richtlijn. Wilt u meer informatie over de PGO? Lees dit artikel van de LHV of bekijk de OPEN-site waar u ook meer informatie vindt en een FAQ over de PGO. Is er iets nog niet duidelijk over uw verplichting en uw aanpak voor de PGO?  Mail uw vraag naar open@hadoks.nl.

Stimuleren van gebruik
Het komende jaar zal, vanuit OPEN, in het teken staan van het stimuleren van het gebruik van de portalen, zowel door de zorgverleners als door patiënten. Met het Hadoks OPEN-team zullen we activiteiten opstarten en middelen ontwikkelen om u te helpen het gebruik van uw portaal waardevol te maken en het gebruik ervan te stimuleren. Daarbij krijgen mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden extra aandacht.
U kunt daarbij rekenen op:
- Voorlichtingsmaterialen voor patiënten en zorgverleners,
- Publiciteit (regionaal) gericht op patiënten,
- Trainingen voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden,
- Trainingen voor verschillende groepen zorgverleners zoals OPEN e-Learning 2, zie hieronder.
e-Learning module 2
Hoe zorgt u er voor dat het portaal in uw voordeel werkt?  Een eerste stap die u en uw medewerkers kunnen zetten, is het volgen van een tweede scholingsmodule. Deze module is reeds (gratis) beschikbaar en is goed voor 1 accreditatiepunt.  In deze module ligt de nadruk op het stimuleren van het gebruik van de portalen in de praktijk. Tijdens de scholing kunt u kiezen welk type zorgverlener u bent (huisarts, POH, assistente) en krijgt u bruikbare tips hoe u het portaal kunt inzetten en uw patiënten kunt informeren.
 
Deelnemen is eenvoudig. Om deze module klaar te zetten voor al uw medewerkers, logt u (praktijkhouder of praktijkmanager)  in op het dashboard van OPEN.  Weet u het wachtwoord niet meer, stel dan een nieuw wachtwoord in. In dit dashboard ziet u de medewerkers die u eerder al voor module 1 gekoppeld heeft. U kunt hier ook nog medewerkers toevoegen of verwijderen. Onderaan de pagina vindt u de mogelijkheid om een module voor alle deelnemers te activeren. Selecteer hier “module 2” en klik op opslaan. Alle medewerkers in uw lijst krijgen nu een uitnodiging om module 2 te volgen. In dit dashboard kunt u ook zien welke medewerkers al geslaagd zijn voor deze modules. Mocht u meer informatie nodig hebben, hier vindt u een uitgebreide handleiding.
Best practices
Er zijn praktijken in onze regio die digitale mogelijkheden al voortvarend inzetten om hun zorg te verbeteren of hun praktijkvoering efficiënter te maken. Graag willen wij van jullie aanpak leren en jullie tips en tricks beschikbaar maken voor onze hele regio. Daarom zijn wij op zoek naar enthousiaste praktijken die geïnteresseerd zouden zijn in deel te nemen aan een nieuw team van 'Vroege Vogels'. Met hen hebben wij gesprekken over hun aanpak en bevindingen en bespreken wij de nieuwste ontwikkelingen in portaalgebruik. Waardevolle inzichten zullen we in webinars delen met de regio. Wilt u uw inzichten en ervaringen met ons delen? Laat het ons weten via open@hadoks.nl
Uw OPEN-tegemoetkoming niet te vroeg declareren
Wij krijgen nog veel vragen over het declareren van uw OPEN tegemoetkoming. In onze nieuwsbrief van 23 december 2020 leest u dat te vroeg declareren kan leiden tot een afwijzing.  Wanneer u in het tweede kwartaal wilt declareren dan moet u voor 28 februari hebben voldaan aan de vier voorwaarden die in dezelfde nieuwsbrief worden beschreven. Rond 18 maart zullen wij u berichten of u inderdaad kan gaan declareren zodat u in vanaf april kan worden uitbetaald.
Vragen en antwoorden uit de chat van de PGO webinar
Administratie en kosten 
  • Elke “juridische” praktijk (op 1 unieke AGB praktijkcode) die een contract heeft voor zijn HIS, heeft ook een contract met een DVZA nodig. Zitten er meerdere praktijken in een HOED? Dan wordt per praktijk een contract afgesloten.
  • Per contract kunnen er kosten gerekend worden. De kosten verschillen per DVZA-aanbieder. De prijzen zijn indicatief. Zie op 0:41:30 in de presentatie voor een overzicht en uitleg.
  • U krijgt geen vergoeding voor terugkerende kosten. Er is wel een eenmalige vergoeding van €2,83 per patiënt voor de aanschaf en implementatie van een portaal dan wel PGO. U mag deze vergoeding gebruiken om de kosten van de PGO-aansluiting te betalen.
  • In de toekomst wordt een overstap naar 1 HIS in de regio Haaglanden verwacht. De mogelijkheden worden daar nu voor onderzocht. We adviseren u daarom om het contract met een DVZA voor niet langer dan een jaar af te sluiten om dubbele kosten in de toekomst te voorkomen.
Mogelijkheden voor de patiënt
  • De patiënt vindt de zorgverlener door op praktijknaam te zoeken. Deze praktijknaam is opgegeven in de ZorgAanbiedersLijst.
  • De zorgverlener moet de aanvraag voor toegang tot het HIS accorderen, net als bij de portalen.
  • Het Pharmeon portaal, dat veel wordt gebruikt is onze regio, wordt doorontwikkeld tot PGO.
  • De basisaansluiting met een PGO is voor de patiënt gratis. Hiermee krijgt hij toegang tot de MedMij velden van zijn dossier. In de toekomst zal de patiënt ook extra functionaliteiten worden aangeboden die mogelijk wel betaald moeten worden.
Veiligheid
  • Veiligheid is topprioriteit in dit project. MedMij heeft dit met ICT-specialisten afgestemd. Om gecertificeerd te blijven als DVZA moet een partij aan veel MedMij-afspraken voldoen en blijven voldoen zodat de veiligheid gegarandeerd blijft.
  • Inloggen voor de PGO’s gaat via DigiD. 
Portaal of PGO
  • Binnen onze regio is voornamelijk gekozen voor portaalaansluitingen. Als zorgverlener kan je veel meer doen met het portaal dan met het PGO. Gebruik van e-consult, herhaalrecepten en afspraken maken zijn functies die niet mogelijk zijn in een PGO.
  • De verplichte aansluiting op het Patienten GezondheidsOmgeving (PGO) kwam voor alle regio’s als een verrassing. Het is een aanvullende beleidsbeslissing vanuit VWS die eind 2020 bekend is geworden.
Wat als u geen technisch toegang biedt tot de PGO  op 1 juli 2021?
  • U kunt aangeklaagd worden door een patiënt die niet in het dossier kan omdat u dit wettelijk verplicht wordt.
  • Er zal door het Ministerie van VWS steekproefsgewijs getoetst worden of praktijkhouders voldoen aan de PGO-eisen. Wanneer u niet voldoet zal u worden gevraagd een deel van de OPEN-tegemoetkoming terug te betalen.