Hadoks Online lezen  |  Afmelden
Nieuwsbericht vrijdag 29 januari
Vandaag ontvangt u een belangrijke nieuwsbrief met veel en belangrijke informatie over de COVID-vaccinaties. 
Informatievoorziening vaccinaties
De informatievoorziening die wij als Hadoks vaccinatie expert team (VET) krijgen vanuit de overheid en overige instanties is erg grillig. Op sommige dagen kan dit zelfs per uur verschillen. Wij proberen u zo goed als mogelijk te informeren. Het kan helaas voorkomen dat wij terug moeten komen op eerder gecommuniceerde zaken. Wij vragen hiervoor uw begrip en geduld.
Vaccinatie huisarts, AIOS en medewerker huisartsenpost
Via een SMS is er afgelopen week een oproep gedaan om u aan te melden indien u nog niet gevaccineerd bent. Deze “bezemgroep” zal naar verwachting volgende week een uitnodiging ontvangen via het opgegeven email-adres. Voor zover wij nu begrijpen zal dat de laatste mogelijkheid zijn om via Hadoks gevaccineerd te worden. Mocht u in de toekomst toch in aanmerking willen komen voor een vaccin kunt u contact opnemen met de LHV.
Vaccinatie WLZ patiënten in een VVT instelling of kleinschalige woonvorm die onder de huisarts vallen
Vanuit Hadoks wordt hard gewerkt aan een plan om alle WLZ patiënten in VVT instellingen en kleinschalige woonvormen, die onder de huisartsenzorg vallen, te vaccineren. Hieronder volgt een kort overzicht van de gemaakte afspraken met de VVT instellingen en de rol van de huisarts hierin. Er zal volgende week een eenzelfde overzicht volgen voor de patiënten in Verstandelijk Gehandicapten (VG) woonvormen.
 
Wij beseffen goed dat het voor iedereen drukke tijden zijn, toch willen we een beroep doen op u om zich aan de genoemde deadlines te houden.
 
1) De VVT instellingen regelen de toestemmingsverklaringen met de patiënten of hun eerste contactpersoon. Mocht de patiënt vragen hebben over de vaccinatie, dan worden ze door de VVT instellingen gewezen op de site van de overheid met alle vragen over vaccineren. Mochten er daarna nog vragen zijn kan de patiënt hierover contact opnemen met de huisartsenpraktijk.
 
2) De VVT instellingen leveren uiterlijk woensdag 3 februari lijsten aan bij de huisartsen
met de namen van de patiënten in hun instelling die onder de huisarts vallen. Aan de huisartsen het verzoek om op deze lijsten aan te geven of er contra-indicaties voor vaccinatie zijn bij hun patiënten en om op deze lijsten aan te geven wie er Vitamine K antagonisten of DOAC’s gebruikt. Een checklist met betrekking tot de contra-indicaties vindt u hier.
 
Uiterlijk dinsdag 9 februari moeten deze lijsten geretourneerd worden aan de VVT instelling in kwestie. Huisartsen hoeven verder dus geen uitvoeringsverzoeken te maken! Dit wordt op organisatieniveau door middel van zogenaamde raamovereenkomsten tussen Hadoks en de VVT’s geregeld.
 
3) De VVT instellingen zullen na het verzamelen van alle toestemmingsverklaringen en de lijsten van de huisartsen het exacte aantal benodigde vaccins doorgeven aan Hadoks. U hoeft hier als individuele huisarts dus geen zorg voor te dragen.
 
4) Gebruik antistolling: de VVT instelling verzamelt alle namen van de patiënten die Vitamine K antagonisten gebruiken en sturen deze lijst naar de trombosedienst, zodat die uiterlijk een week voor vaccineren een extra INR controle kunnen verrichten. Bij een INR > 3.5 zal vaccinatie moeten worden uitgesteld. Voor patiënten die een DOAC gebruiken geldt dat de apotheek in samenwerking met de VVT instelling zal zorgdragen dat de DOAC op de dag van vaccineren niet binnen 4 uur voor vaccinatie wordt ingenomen.
 
5) Hadoks regelt het vervoer van de vaccins naar de VVT instellingen. Het bewaken van de cold chain na aflevering wordt door de VVT instellingen geregeld.
 
6) Het toedienen van de vaccins zal gebeuren door een vaccinatieteam vanuit de VVT instelling, met bevoegde en bekwame medewerkers. Hierbij zal een arts aanwezig zijn voor eventuele calamiteiten. Uitzondering hierop zijn de kleinschalige woonvormen die geen arts/SO aan zich verbonden hebben. Patiënten in deze woonvormen zullen door een team vanuit Hadoks worden gevaccineerd.
 
7) Registratie van vaccinatie: na vaccinatie zal de VVT instelling de huisarts schriftelijk op de hoogte brengen van het vaccineren. De huisarts zorgt vervolgens voor registratie van type vaccin en batchnummer in het HIS. De exacte werkwijze hiervan volgt later.

We zijn ontzettend blij met deze afspraken met de VVT instellingen en zijn van mening dat we de individuele huisarts hiermee zo goed mogelijk kunnen ontzorgen. Van u als huisarts vragen we dus alleen de lijst met contra-indicaties en gebruik van antistolling na te lopen voor de genoemde datum van 9 februari.
Ad-hoc vaccinaties
Ook aankomende week kan het voorkomen dat u gevraagd wordt om ad hoc te beoordelen of een patiënt van u in een VVT instelling gevaccineerd mag en kan worden. Dit gaat om patiënten in VVT-instelling waar op dit moment de vaccinatie van patiënten van de specialist ouderengeneeskunde plaats vinden. Om spillage van het Pfizer vaccin te voorkomen zullen zij met het overgebleven vaccin patiënten vaccineren die zorg van de huisarts krijgen.
Gezien de beperkte houdbaarheid van het vaccin is een snelle reactie bij deze vraag belangrijk. Een dringende oproep aan u, om ook uw personeel aan de telefoon hiervan op de hoogte te stellen, zodat u als huisarts snel kan reageren.
Vaccinaties 85-90 jaar
De GGD is inmiddels gestart met het uitnodigen van de mensen van 85-90 jaar. Zij worden geacht zelfstandig naar de priklocatie te gaan. Indien dit niet lukt moeten zij volgens de uitnodiging contact opnemen met de GGD via 0800-1351. Daar kijken ze samen met de patiënt of er een oplossing gevonden kan worden door onder andere inzet van een taxi, wijkbus of buren. Indien dit ook geen oplossing geeft, maar patiënt is wel in staat tot zittend vervoer, zullen zij via het Rode Kruis vervoerd worden. Rolstoelvervoer is ook mogelijk. Het vervoer via het Rode Kruis is echt alleen een laatste optie als er geen andere mogelijkheden zijn. De GGD-medewerker kan dit in gang zetten voor patiënt.
 
Alleen in het geval dat de patiënt niet mobiel is, zal deze zich bij u melden met het verzoek aan huis gevaccineerd te worden. Wij willen u vragen deze groep te registreren. Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe en wanneer zij gevaccineerd kunnen worden. Het is mogelijk dat wij op een later moment u die gegevens vragen aan te leveren.
Vervoer naar GGD locatie
Voor vervoersproblemen naar een vaccinatielocatie kunt u de patiënten dus vooral verwijzen naar het GGD nummer: 0800-1351. Voordat wij op de hoogte waren van het bestaan van dit nummer hadden wij reeds contact gehad met de gemeenten om te vragen of vanuit hen een mogelijkheid tot vervoer was georganiseerd. U kunt patiënten ook rechtstreeks verwijzen naar deze vervoerders:
  • Leidschendam/Voorburg: Stichting Woei, afspraak via volgende link 
  • Wassenaar: Stichting bijbus: 070-5177870
  • Gemeente Den Haag en Rijswijk: volgt nog
Insturen patiënten naar de SEH
Afgelopen twee weken wordt er ook in onze regio een grote toename gezien van de verschillende nieuwe varianten van het coronavirus. Samen met de ziekenhuizen bereiden wij ons voor op een drukke periode. Van de specialisten krijgen wij terug dat er nog te vaak patiënten worden ingestuurd zonder dat er met de patiënt over een eventuele behandelbeperking is gesproken. Daarnaast valt van de huidige opgenomen COVID-patiënten een aanzienlijk deel onder de groep kwetsbare ouderen (al dan niet met cognitieve stoornissen). Graag willen wij u wederom vragen kritisch te zijn bij insturen en pro-actief met patiënten het gesprek aan te gaan over het al dan niet zinvol zijn van opname/beademing/IC/reanimatie. Dit stroomschema en dit document kan u hierbij helpen. 

Daarnaast willen wij u erop wijzen dat het mogelijk is om laagdrempelig te overleggen met de dienstdoende specialist ouderengeneeskunde mbt mogelijke alternatieven voor een opname. Deze is te bereiken op: 088-0025080.
Avonklok en sms-service
Indien praktijkhouders de toegekende diensten nog op praktijknaam hebben staan en nog niet op eigen naam hebben gezet ontvangen zij geen sms-bericht. Met dit sms-bericht kunt u aantonen dat u als huisarts verwacht wordt voor een dienst indien u na 21.00 uur wordt aangehouden. 
 
Ook komt het voor dat een dienst is overgenomen maar nog niet in het rooster is doorgevoerd. Dit betekent dat de waarnemend huisarts ook geen sms-bericht ontvangt en deze niet als bewijslast kan tonen bij een eventuele aanhouding.
 
Hiermee het vriendelijke verzoek om uw diensten over te zetten als deze nog op de praktijknaam staan en bij verkoop tijdig de dienst op naam van de waarnemend huisarts te zetten. Dank u wel voor uw medewerking.