Hadoks Online lezen  |  Afmelden
Nieuwsbericht 9 oktober
Drukte in de dienst
De belasting in de ANW zorg neemt als gevolg van COVID weer toe. Er worden veel visites gereden bij deels ernstig zieke patiënten. We begrijpen dat deze  toename van de werkdruk en complexiteit de diensten zwaarder maakt. Ook de consult en telefoondiensten worden weer zwaarder en complexer.
 
We willen wel dringend een beroep blijven doen op jullie collegialiteit. Het gebeurt de laatste tijd te regelmatig dat er discussie ontstaat rondom het nog wel of niet rijden van U2 en U3 visites aan het einde van de dienst. Probeer zo min mogelijk diensten door te schuiven naar de nacht. Blijft aub in constructief overleg met het Triagecentrum.
 
Momenteel rijdt er door de COVID zorg meestal maar 1 visiteauto in de nacht. Het is niet werkbaar als deze met een grote achterstand van de avonddienst begint. Als er geen visites zijn, wordt er van de  visitearts (zoals ook vermeld in het protocol) ondersteuning verwacht:  afhankelijk van de drukte, aan de consult- of de telefoonarts, ook in de nachten.
 
Tijdens de nachtdienst is er alleen gelegenheid om te slapen als de werkdruk dit toelaat.
De patiëntenzorg gaat altijd voor! We proberen met zijn allen de dienst zo beHAPbaar mogelijk te maken. Collegialiteit is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.
UZI-pas
Het blijft tijdens een dienst van wezenlijk belang dat u de eigen UZI pas meeneemt. Zonder deze kunt u geen dienst doen. De leen-pas is alleen voor Hadoks medewerkers en niet voor huisartsen.  
Invulling COVID-diensten
Voor de maand oktober hebben we nog 3 diensten die ingevuld moeten worden:
  • Zondag 18 oktober CovHCW7 van 12-19 uur
  • Zaterdag 24 oktober CovHCW7 van 12-19 uur
  • Zondag 25 oktober CovHCW7 van 12-19 uur
Het tarief voor deze diensten is 85 euro per uur. Heeft u de mogelijkheid om een van deze diensten te doen, stuur dan een email naar jkant@hadoks.nl

Ook voor de maanden november en december staan nog verschillende diensten beschikbaar. Deze diensten vind u op i-smash onder het kopje “mijn rooster” onder uw eigen rooster. U kunt deze diensten zelf op naam zetten door op de regel naast de dienst rechts op het plusje te drukken en uw eigen naam erbij te zetten.
 
Volgende week vrijdag 16 oktober zullen we de dan nog openstaande diensten voor de maand november verdelen onder de HAGRO’s die de minste bijdrage hebben geleverd aan de COVID-zorg.
 
Een derde jaars AIOS mag ook namens uw HAGRO diensten doen, mits hij of zij een bekwaamheidsverklaring heeft en u als achterwacht kunt fungeren.
Vernevelen
Het dringende advies is nog steeds om NIET te vernevelen bij patiënten op de post of tijdens een visite. Dit in verband met het risico op het overdragen van een eventueel aanwezig corona virus.
Gebruik aerochambers en puffers 
Indien u tijdens een consult of visite voor een patiënt een aerochamber gebruikt met een puffer kunt u die pakken uit de voorraad van Hadoks. De aerochamber en puffer geeft u aan de patiënt mee omdat deze niet hergebruikt kunnen worden. Vergeet niet om een IMM recept te maken voor deze patiënt, zodat de voorraad direct weer aangevuld kan worden.  De IMM recepten kunt u bij de postassistente afgeven.
Medicatie voorschrijven op de COVID-HAP 
Indien u medicatie voorschrijft aan een patiënt op de COVID-HAP, wees er dan alert op dat de patiënt NIET de apotheek binnen gaat om deze medicatie op te halen. In verband met de veiligheid van de medewerkers van de apotheek is de procedure de volgende:
  • Stuur het recept elektronisch door naar de apotheek. Geef dus geen papieren recept mee.
  • Geef de patiënt het instructiebriefje met telefoonnummer van de apotheek voor het ophalen van medicatie mee. Zeg hierbij expliciet de patiënt NIET de apotheek in te gaan, maar naar buiten te lopen en daar het telefoonnummer op het instructiebriefje te bellen
  • De patiënt krijgt van de apotheek een tijdstip om de medicatie aan de buitenzijde van de apotheek via het raam op te halen.
Factuur COVID-testen
Bent u zelf getest als zorgmedewerker via Hadoks en krijgt u per abuis hier een factuur van het HAGA ziekenhuis van? Stuur de factuur door naar facturatieenafwijzingenodv@hagaziekenhuis.nl 
Zij zullen zorgen dat de factuur bij de GGD terecht komt zoals landelijk is afgesproken.
Verrekening COVID-diensten
De verrekening van de COVID-dagdiensten voor praktijkhouders tot en met 31 juli heeft gisteren plaatsgevonden bij de uitbetaling van het honorarium van september. Er zijn hierbij enkele praktijken die een lager honorarium hebben dan het bedrag wat aan Hadoks betaald dient te worden. Deze artsen ontvangen per mail wat zij aan Hadoks dienen te betalen.
COVID test aan huis
Het is nog steeds mogelijk om via de huisarts patiënten aan huis te laten testen via het Rode Kruis. Dit is mogelijk als er een medische indicatie voor is op basis van de klachten. U kunt hiervoor bellen met 06 25311460. 
Procedure ELV of WLZ spoedbed
De procedure voor een ELV of WLZ spoedbed is als volgt:
- Triage welk bed geschikt is: Huisarts overlegt met specialist oudergeneeskunde (SO) via Triagecentrum: 070 3640576
- SO stelt in samenspraak met huisarts vast welke zorg nodig is (ELV-laag, ELV-Hoog, palliatief in verpleeghuis of WLZ spoedzorg)
- Met uitkomst triage belt de huisarts TIP (070-7561666)
- De dienstdoende VVT-organisatie draagt verder zorg voor de plaatsing
- De huisarts levert de gegevens aan betrokken zorginstelling aan (overdag via zorgdomein, in ANW overdracht vanuit Topicus)

Indien de SO via Hadoks onverhoopt niet bereikbaar is kunt u rechtstreeks met TIP bellen. Zij verbinden u dan door met de dienstdoende specialist.