Hadoks Online lezen  |  Afmelden
Nieuwsbericht voor huisartsen
23 maart 2020 
Update 23 maart
Beleid rond voorschrijven medicatie en werkwijze apotheek bij verstrekken medicatie
  • Medicatie mag alleen worden opgehaald bij de apotheek door een mantelzorger/gezinslid die geen luchtwegklachten heeft (overdag: stadsapotheek of poli-apotheek, tijdens ANW-uren de spoedapotheek).
  • Voor de spoedapotheek HAGA geldt de regel: als iemand alleen gekomen is én luchtwegklachten heeft, zal de medicatie bezorgd worden. Dit om menging van patiëntenstroom te voorkomen. De patiënt krijgt hiertoe een kaartje met het nummer van de apotheek en belt zelf vanuit huis met de apotheek! Daarna pas kan de apotheek overgaan tot bezorging.
  • Verzoek aan alle huisartsen overdag en in de ANW uren: zet alsjeblieft duidelijk COVID op het recept als het om medicatie gaat die bedoeld is voor een mogelijk Covid besmette patiënt en stuur het recept nog tijdens het consult door naar de apotheek door gebruik te maken van de knop: recept verzenden.
Doorverwijzen naar 2e lijn
Mocht u na beoordeling van een patiënt op de HAP of met visites bij patiënt thuis deze willen doorverwijzen naar de 2e lijn, vraag dan svp of patiënt bekend is bij HAGA of HMC. Als dat het geval is, bepaalt dit waar patiënt naar toe moet worden verwezen. Houdt u hier zo veel mogelijk rekening mee!
 
ICPC
Wij verzoeken u bij Covid klachten de volgende ICPC te gebruiken:
  • A27: ongerustheid/ vragen over Covid
  • R74: verdenking Covid-19
  • R83: bewezen Covid-19 infectie of sterke verdenking hierop
Behandelwens patiënt
Verzoek aan alle huisartsen om bij hun oudere patiënten actief na te vragen of er nog een behandelwens is voor het geval patiënten ziek zouden worden. Zet dit besluit bij voorkeur op papier en zorg dat het bij patiënt thuis ligt. In het vacuüm dat er momenteel is omdat de POH somatiek geen spreekuur doet, zou u hen in kunnen zetten om de kwetsbare ouderen en risicogroepen te bellen. Vraag deze patiënten naar het beleid wat betreft reanimeren, beademen/IC opname en eventuele opnames. Vraag verder naar hun netwerk voor boodschappen etc, hun eerste contactpersoon en telefoonnummer. Mensen reageren heel enthousiast en ook de 2e lijn is erg blij met deze aanvullende informatie! 

Er wordt in de regio hard gewerkt aan een centrale plaats voor ELV bedden voor Covid verdachte ouderen. Zodra hierover meer bekend is zullen we u hiervan op de hoogte brengen in de Nieuwsbrief.
 
Patiënten met een obstructieve longziekte
Longartsen van HMC en Haga hebben gezamenlijk een leidraad opgesteld met adviezen voor patiënten met een obstructieve longziekte in tijden van Covid pandemie. 
Klik hier voor deze adviezen. 

Bij deze met wat kunst – en vliegwerk, gezond verstand en snel schakelen,
het is dus geen protocol, maar een leidraad, die we zullen blijven evalueren en zn herzien, waarbij jullie input uiteraard meer dan welkom is.

 
Veranderen klinisch beeld patiënt
Er hebben zich het afgelopen weekend enkele voorbeelden voorgedaan waarbij de toestand van de Covid verdachte patiënt snel achteruit ging. Let bij beoordeling vooral op de ademfrequentie (>24 per minuut is een alarmsymptoom) en de saturatie.
Geef patiënten die u naar huis toestuurt ook een goed vangnet mee!
Afgelopen weekend verscheen er al een mooie richtlijn telefonische triage bij COVID-19. De richtlijn met betrekking tot beoordeling en beleid staat op het punt van doorbreken. Op het moment van ‘ter perse gaan’ van dit nieuwsbericht was er nog geen definitieve versie. Houdt de website van spoedhag.nl in de gaten.
 
Beleid voor het zien van Covid-verdachte patiënten
Op dit moment adviseert de LHV voor huisartsen tijdens hun spreekuren voor Covid verdachte patiënten minimaal gebruik te maken van een FFP-1 masker. Gezien de beperkte beschikbaarheid hiervan en de duur van de diensten, kiezen wij op dit moment onze huisartsen op de Covid post te laten werken met het beter beschermende FFP-2 masker.

Er bleek wat verwarring over het wisselen van handschoenen op de Corona-HAP. Na elke patiënt wordt er een schoon paar handschoenen aangedaan. Over het initiatief over het dragen van een dubbel stel handschoenen: Als elk consult met een dubbel stel handschoenen wordt gedaan, dan gaat de voorraad wél heel erg hard! Dit willen we in die zin dus ontmoedigen.

 
Beleid voor het zien van niet-Covid verdachte patiënten in de dagpraktijk of op post Westeinde en post Antoniushove
Op de posten Westeinde en Antoniushove zien wij de patiënten die beoordeeld moeten worden vanwege klachten anders dan Covid verdacht. De situatie kan zich voordoen dat deze patiënten toch lichte verkoudheidsklachten hebben (milde rhinitis of hoesten zonder koorts). In dit geval mogen ze gezien worden op onze niet-Covid posten. Wel krijgen deze patiënten ter bescherming voor de omgeving bij binnenkomst een chirurgisch masker. Als de huisarts hier bezwaar tegen heeft, dan kan die er voor kiezen zelf ook een chirurgisch mond-neusmasker op te zetten. Dit is conform beleid RIVM (https://lci.rivm.nl/covid-19/PBMbuitenziekenhuis)
 
Beleid aangaande verkouden collega’s
Conform de richtlijn van de GGD mogen medewerkers in de gezondheidszorg werken als zij verkouden zijn of hoesten, zolang zij geen koorts hebben. Dit geldt dus in principe ook voor huisartsen op de Covid-post, zeker omdat ze daar toch al een masker dragen. Ons verzoek aan verkouden collega’s is om extra goed rekening te houden met de hygiëne maatregelen richting andere medewerkers/collega’s op de post (houd afstand, nies/hoest in je elleboog, etc) of overweeg een dienst alsnog te ruilen.
 
Beleid rond extra Covid diensten
  • Mocht u ziek worden en niet in staat zijn zelf uw extra Covid dienst te kunnen doen dan verzoeken wij u hierover contact op te nemen met het HARoP team, zodat zij een vervanger voor u kunnen zoeken (bel hiervoor met het secretariaat HADOKS).
  • We zien dat de werkdruk op de Covid post gelukkig niet altijd heel hoog is. We proberen het rooster nog te fine tunen, maar het kan blijven voorkomen dat er dokters te veel op een post aanwezig zijn. In deze onzekere tijd hanteren wij de regel: liever iets overbezet, dan structureel onderbezet. Mocht er in onderlinge samenspraak voor gekozen worden een dokter eerder naar huis te laten gaan, dan mag dit zeker. Wij verzoeken dan wel om de dokters die een extra Covid dienst doen als eerste naar huis te laten gaan.
  • Soms blijkt de werkdruk op een van de andere posten plotseling erg hoog. U kan daarom verzocht worden om tijdens een dienst op een andere post bij te springen. Ook hier vragen we uw begrip voor.

 Goed om te weten op de HAP:

  • Mocht er onverhoopt een reanimatie zijn, kan ook hier het reanimatiesein worden uitgezet middels de interne telefoon: *2222. Vernoem daarbij reanimatie op de HAP. Laat op dat moment ook een andere medewerker de coördinerend VS op de hoogte stellen en melden in welke kamer de reanimatie is. De coördinerend VS zal het reanimatieteam de juiste kamer moeten wijzen aangezien de ruimte vrij onbekend is bij de ziekenhuismedewerkers.
  • Als u een voorzetkamer en salbutamol gebruikt bij een patiënt en deze patiënt wordt doorverwezen naar de specialist, geef dan de VZK en salbutamol mee en zorg voor vervanging middels een nieuw recept! Ook als de patiënt naar huis gaat en deze medicatie mee moet krijgen geeft u de reeds gebruikte VZK mee. De apotheek heeft vooralsnog voldoende VZK’s ter beschikking.
  • Voor het kunnen werken in 2 kamers is er een extra ‘noodpas’ als uzipas beschikbaar. Deze staat niet op naam. Graag aandacht voor het invullen van uw naam in de S-regel!! Anders is er geen koppeling tussen consult en hulpverlener te herleiden!
LAST BUT NOT LEAST:
De materialen op de extra HAP zijn van het Nederlandse Rode Kruis. Slechts 1 weekend verder missen we reeds materialen, waaronder ook een thermometer. Dit houdt in dat deze vergoed moet gaan worden én dat collega’s mis gaan grijpen. Het is uiteindelijk ons streven dat alleen een stethoscoop meegenomen hoeft te worden, maar dat kan alleen als we allemaal zorg dragen voor de spullen die er zijn! 
Bericht van Hadoks chronische zorg
We hebben voor de denktank voldoende aanmeldingen om met elkaar na te denken hoe de  we de dagpraktijken in deze corona crisis goed kunnen ondersteunen. Onze dank voor de aanmeldingen. Wij komen op korte termijn bij elkaar en houden u op de hoogte van de uitkomsten.
 
Beeldbellen
Beeldbellen kan door Medipc bij WeSeeDo met korting aangeschaft worden. Klik hier voor meer informatie. U kunt hiervoor contact opnemen met Jeroen van de Embden 06 27013548 of 088 0185900.
 
Consultatieteams
Graag wijzen wij u op de mogelijkheid om de 1e lijns (Hadoks) consultatieteams CVRM/DM/Longzorg via het KIS te consulteren. Wellicht prettig nu u veel adviezen telefonisch moet doen in plaats van consulten op de praktijk. Benader ons laagdrempelig met uw niet-acute vragen!
Zie instructie in bijlage. Indien u suggesties of ideeën heeft voor de organisatie op de dagpraktijk , dan horen wij dat graag.
 
Voor vragen zijn wij via mail of telefonische te bereiken:
Karin Busch: kbusch@hadoks.nl: 06 13769620
Rineke van Woerden: rwoerden@hadoks.nl06 28770357
Mandy Hassing: mhessing@hadoks.nl: 06 82521270
Alle corona communicatie op een rij
Wist u dat u alle nieuwsupdates en bijlagen over het corona virus, die recentelijk door Hadoks zijn gedeeld, kunt vinden op Mijn.hadoks.nl

Nog nooit ingelogd op Mijn.hadoks.nl? Vraag een wachtwoord op via de inlogpagina van Mijn.hadoks.nl. U ontvangt een e-mail met een link voor het aanmaken van een wachtwoord. Mocht u deze niet ontvangen, controleer dan uw map ‘Ongewenste e-mail’.