Hadoks Online lezen  |  Afmelden
Nieuwsbrief voor huisartsen
22 maart 2020
Update zondag 22 maart
Hier nog een korte nieuwsbrief aan het einde van het weekend.
 
Het weekend is boven verwachting goed verlopen. De werkdruk op de Corona Huisartsenpost is zeer acceptabel geweest, op de andere posten en het Triagecentrum lag de werkdruk bij vlagen wel erg hoog. Ondanks de vele aanpassingen in het rooster stond vrijwel iedereen op de juiste plaats op de juiste tijd. In twee gevallen was dit helaas niet zo. Onze excuses aan de collega’s die hierdoor langer hebben moeten werken. We gaan komende week hard aan de slag om deze schoonheidsfoutjes uit het systeem te krijgen.
 
Filmpje ter ondersteuning bij triage
Goede triage is moeilijk. Om hierbij te helpen hebben de kaderartsen spoedzorg een bruikbaar filmpje gemaakt, specifiek gericht op COVID. Zeer aanbevolen. Jojanneke Kant, kaderhuisarts spoedzorg, heeft hier hard aan meegewerkt.
Kijk op www.spoedhag.nl

Triage dagpraktijken
Het is belangrijk dat een consult alleen ingepland wordt als het echt nodig is. Vandaar onze afspraak dat de huisarts de patiënt altijd zelf gesproken moet hebben, voordat de Corona Huisartsenpost wordt ingeschakeld. Consulten voor de Corona Huisartsenpost kunnen alleen voor diezelfde dag worden aangevraagd. Ook bij een controle vindt dus eerst telefonische beoordeling plaats.
 
Werkwijze bij verwijzen en herbeoordeling
Herbeoordeling
  • Indien AB-voorschrift i.v.m. verdenking bacteriële pneumonie, dient na 24 uur geverifieerd te worden of de behandeling aanslaat. Dit gaat telefonisch via de dagpraktijk (ma t/m vrij), verzoek de dagpraktijk hierin actie te ondernemen (telefonisch verzoek of in P-regel) of via de HAP (weekend). Laat dan een belafspraak inplannen voor de volgende dag
  • Indien nodig kan opnieuw een consult plaatsvinden op de Corona Huisartsenpost, dan wel visite of ambulance worden ingezet.
 
Werkwijze op de HAP
  • Iedere arts werkt vanuit twee kamers, zodat er makkelijk gewisseld kan worden en ondertussen de spullen gereinigd kunnen worden. Er is extra hulp aanwezig door leden van het Nederlandse Rode Kruis. Een aantal Rode Kruis medewerkers zijn lid van de Noodhulpteams die ingezet worden bij grote calamiteiten. De meeste van hen kunnen ook helpen met het meten van saturatie, ademfrequentie en bloeddruk en kunnen dit al uitvoeren als u nog bezig bent met het consult in de andere kamer. Echter niet iedere ingezette Rode Kruis medewerker kan dit. Vraag dit van te voren na.
  • Als u consultatie van een specialist wilt, ga dan na in welk ziekenhuis de patiënt eventueel al bekend is. Ook vanuit het HAGA kan er overlegd worden met de eigen longarts, hematoloog of internist/oncoloog in het HMC. Dit willen ze ook graag, het zijn immers hun eigen patiënten.
  • Op het moment dat de specialist zelf wil meekijken, gebeurt dat op de HAP zelf. Zo nodig wordt ook al lab afgenomen op de HAP. Vanuit daar kan op advies van de specialist de patiënt meteen door naar de juiste opname-afdeling, zodat niet altijd de SEH gebruikt hoeft te worden. Zie stroomschema op de HAP.
  • Als u besluit de patiënt naar de 2e lijn door te verwijzen, maak dan alstublieft gebruik van de doorverwijsoptie in Topicus, zodat we voor de statistieken makkelijk kunnen berekenen welk percentage doorverwezen wordt.
  • Om het overzicht op de dubbele hoeveelheid kamers te houden is er een coördinerend VS in de wachtkamer, die ook steeds gemeld moet krijgen als er weer een kamer vrij is. Dit kan door één van de overige medewerkers gedaan worden. Spreek dit wel met elkaar af, zodat we niet met lege kamers zitten en volle auto’s!
  • De extra HAP-kamers zijn uitgerust met spullen van het Nederlandse Rode Kruis. Een dringende oproep om deze spullen niet mee te nemen!! Daarmee benadeelt u het Rode Kruis en uw collega’s die nog moeten werken in die kamers.
  • De apparatuur lijkt aanvankelijk ingewikkeld in gebruik, maar met enige oefening zal blijken dat het dat niet is. Wij vragen u wel uw eigen stethoscoop mee te nemen. Een saturatiemeter is in principe ook aanwezig, maar werkt net wat anders. Dit geldt ook voor de bloeddrukmeter.
  • Wissel tussen twee patienten in van handschoenen en pas handdesinfectie toe. 
  • Laat het instrumentarium gedesinfecteerd achter in de schone bak (met groene strip).
  • Haal een gaas met alcohol 70% over het toetsenbord van de laptop.
Mocht u op de Corona Huisartsenpost vragen hebben over het gebruik van de beschermende middelen, dan kan u hiervoor terecht bij de coördinerende VS.
Deze kan ook ondersteunen bij de volgende zaken: controleren of alle artsen aanwezig zijn (soms wat minder goed inzichtelijk vanwege verschillende starttijden), taakverdeling tussen VS, postassistente en vrijwilligers van het Rode Kruis, uitleggen werkwijze Corona Huisartsenpost, werkwijze apotheek, werkwijze verwijzing 2e lijn, verdeling pauzes etc.

Verwachtingen
Wat verwacht het HARoP van de huisarts?

  • Verzoeken van het crisisteam worden beschouwd als een opdracht en zo goed mogelijk opgevolgd
  • Wees als Hagro/praktijk voorbereid op een snelle opschalingsvraag. Als de HAP de Harop-coördinator belt dat er per direct een extra dokter nodig is, dan verwachten we dat deze vraag niet onverwacht komt en het antwoord paraat is. Afgelopen week hebben we al positieve terugkoppelingen gehad, waarvoor onze dank!
  • Evaluatie en gemopper doen we achteraf. Het crisisteam heeft zijn handen vol aan de belangrijke dingen. 
Wat kan je van ons verwachten?
  • Als je lokaal knel komt te zitten, beschouwen we het ook als onze verantwoordelijkheid om mee te helpen met de oplossing. Dit geldt voor inzet van dokters en personeel. 
  • Dat we oog hebben voor een evenwichtige verdeling van de lasten
  • Duidelijke aanspreekpunten, contactmogelijkheden voor jullie per onderwerp
Werkwijze apotheek
  • De medicatie mag alleen worden opgehaald bij de apotheek door een mantelzorger/gezinslid die geen luchtwegklachten heeft (overdag: stadsapotheek of poli-apotheek, tijdens ANW-uren de spoedapotheek).
  • Voor de spoedapotheek HAGA geldt de regel: als iemand alleen gekomen is én luchtwegklachten heeft, zal de medicatie bezorgd worden. Dit om menging van patiëntenstroom te voorkomen. De patiënt krijgt hiertoe een kaartje met het nummer van de apotheek en belt zelf vanuit huis met de apotheek! Daarna pas kan de apotheek overgaan tot bezorging.