Hadoks Online lezen  |  Afmelden
Nieuwsbericht voor huisartsen
18 maart 2020
Update 18 maart 2020
Vandaag was weer een drukke maar goede dag op de corona huisartsenpost in het HagaZiekenhuis. We horen ook positieve geluiden vanuit de huisartsenpraktijken over de wijze waarop het centraal georganiseerd is. Ongetwijfeld zal er wel eens iemand wat langer moeten wachten, maar over het algemeen valt de wachttijd aan de telefoon mee. Qua consulten was het vandaag ook beter beheersbaar. Er was ten opzichte van dinsdag een extra consultarts aanwezig en er waren twee  telefoonartsen in plaats van één.

Voor u handig om te weten:
  • Overdag zitten niet onze eigen triagisten aan de telefoon (ook daarin is schaarste namelijk) maar wordt de telefoon beantwoord door vrijwilligers van het Rode Kruis. De één heeft wat meer medische achtergrond dan de ander. Hun taak is dan ook niet om te triëren want dat doet u als huisarts al. Zij ondersteunen in het logistieke en administratieve proces van agenda beheersing.
  • Als u als huisarts vindt dat de patiënt echt wel benauwd is, geef deze urgentie dan expliciet aan! Ook als er een visite gereden moet worden. Let hierbij uiteraard op de indicatie (net als in de gewone dienst).
  • Wilt u zelf bij de patiënt nagaan hoe deze naar het HagaZiekenhuis komt? Dit om te voorkomen  dat bij terugbellen van de patiënt ineens het probleem van vervoer naar boven komt. Dat kost veel tijd.
  • Als u de patiënt heeft aangemeld, kunt u dan snel daarna het gesprek met de patiënt beëindigen? (als u met het Triagecentrum belt en de patiënt nog aan de andere lijn heeft). Anders ontstaat er vertraging met terugbellen en staan andere lijnen in de wacht.
  • Kunt u kort doorgeven wat de relevante contra-indicatie en medicatie is? Allergie voor antibiotica bekend? En de reden van insturen nu? Vooral als het opt-in nog niet eerder open stond. Met sommige HISsen duurt het daarna 24 uur voor het inzichtelijk is.

De dagelijkse praktijksituatie leert ons elke dag en geeft inzichten in waar het beter kan. We gaan er vanuit dat we dit systeem van doorverwijzen en samenwerken mogelijk enkele weken moeten gaan volhouden. Dat kan alleen als we belangrijke informatie regelmatig met u delen en goed met elkaar blijven communiceren. Heeft u dringende vragen of is iets onduidelijk? Laat het ons dan weten via corona@hadoks.nl.
Belangrijke aandachtspunten
  • Ga zuinig om met PBM (persoonlijke beschermingsmiddelen) in verband met de tekorten en gooi deze niet weg! Dit geldt voor maskers, brillen en ook schorten. Bewaar deze gescheiden in een afgesloten plastic zak. Het RIVM gaat na hoe deze te hergebruiken zijn. 
  • Vanuit de longartsen is het advies om vernevelen zoveel mogelijk te beperken! Dit ivm de vorming van aerosolen tijdens het vernevelen. Ook op de HAP adviseren we eerst met voorzetkamer en puf te gaan werken. Vraag daarbij zoveel mogelijk aan de patiënten zelf om hun eigen medicijnen en voorzetkamer mee te nemen als ze hier over beschikken.
  • Als uw patiënt in de ANW ons nummer (070) 346 96 69 belt, kan men naast de spoedlijn of de reguliere lijn ook kiezen voor ‘de coronalijn’. Daarna krijgt de patiënt een paar vragen. Blijft de patiënt aan de telefoon dat wordt deze doorverbonden met de triagist. Wellicht gaat dit schelen in het aantal telefonische consulten. Dit gaan we monitoren. 
  • Hierbij nogmaals het verkorte stroomschema voor triage.
Over diensten op Triagecentrum en huisartsenposten
  • Donderdag (19-03) informeren wij u hoe we doorgaan met de opvang van COVID patiënten in de Haaglandse regio.
  • Voor de nachtdienst: één dokter staat op de schone kant, één dokter op de ‘vuile’ kant, één dokter voor visite. Wij willen u vragen samen te kijken naar een verdeling. Een hele dienst op de 'vuile'  kant is zwaar, daarom graag halverwege wisselen met één van de collega’s.
  • De bezetting op de extra COVID diensten dit weekend is bijna rond. Veel dank aan iedereen die zich hier voor heeft aangemeld! Voor de komende tijd blijven we uw hulp hard nodig hebben.

Wilt u ook uw beschikbaarheid aangeven om ingezet te worden als dat nodig is? 
Heeft u zich nog niet aangemeld? Vul dan dit aanmeldformulier in. U wordt automatisch op een lijst geplaatst. Mocht extra inzet nodig zijn dan wordt u door de planner van het rooster tijdig gebeld. Dagelijks wordt gekeken wat nodig is. Dit varieert nog steeds.
Hamsteren in de apotheek
Sinds eind vorige week is het in de meeste apotheken in de regio veel drukker. Dit is niet alleen vanwege het hamsteren van paracetamol maar ook omdat patiënten bang zijn dat zij zonder hun gewone medicatie komen te zitten. Gisteren is landelijk afgesproken met de apothekers en de overheid dat mensen die medicijnen gebruiken, de gebruikelijke hoeveelheden kunnen meekrijgen, maar ze mogen niet extra bijbestellen. Herhaalrecepten van patiënten die nog voldoende voorraad thuis hebben zullen de apotheken nu nog niet uitleveren.
Lees hier het corona-stappenplan voor opschaling van apotheken in onze eigen regio.
Nieuwsbrief HMC
Lees hier de laatste nieuwsbrief Van Arts tot Arts van HMC. 
Overzicht van al onze berichten
Wilt u onze berichten nog eens nalezen? Deze staan ook op mijn.hadoks.nl.
Aangesloten huisartsen hebben hiervoor een inlogcode.